ComunESS: un espai de reflexió sobre el què i el com de la comunicació transformadora

La IV edició del congrés de comunicació i economia social i solidària ComunESS va aplegar, del 28 al 30 de setembre a Toledo, organitzacions i persones per reflexionar de forma conjunta sobre com construir un paradigma comunicatiu dins del moviment. L’AESCAT i l’Ajuntament de Barcelona van protagonitzar una píndola formativa per compartir com s’està comunicant l’Estratègia de ciutat ESS BCN 2030.

«És possible comunicar què és l’economia social i solidària de Barcelona i l’estratègia ESS BCN 2030?». Sota aquest títol en forma de pregunta, el cap de departament d’Economia Social de Barcelona, Xavier Rubio, va explicar a les persones assistents quina és l’estratègia comunicativa que vol fer acostar l’ESS als barcelonins i barcelonines. Aquest enfocament és també el que s’utilitza en la difusió de l’Estratègia ESS BCN 2030, coliderat entre l’Ajuntament de Barcelona i l’AESCAT.

Rubio va destacar en la seva intervenció que el focus comunicatiu es situa en «explicar pràctiques i projectes concrets que siguin útils per la ciutadania i les empreses». En aquest sentit, s’intenta fugir de terminologia massa complexa i pròpia del moviment, amb la que molts públics no estan familiaritzats.

En aquest sentit, durant els últims mesos s’han desenvolupat campanyes, vídeos, articles web, bàners, podcast i altres materials comunicatius que tenen un objectiu clar: que la ciutadania entengui i recordi que «a Barcelona es pot viure amb i de l’economia social i solidària».

A la plataforma participativa de l’estratègia podeu trobar alguns dels materials esmentats.

ComunESS

La comunicació serà transformadora o no serà!

Més enllà de l’experiència de Barcelona, el ComunESS es va convertir en un àgora de tallers, reflexions i formacions que analitzaven què, des d’on i cap aquí les organitzacions de l’ESS han de construir una comunicació fora de les lògiques capitalistes d’invasió, autoreferencialitat i lluita per l’atenció.

Us deixem algunes de les idees que es van compartir durant els dos dies de congrés:

  • «Des de l’ESS hem de ser capaces de generar campanyes que no només agradin als nostres clients sinó al públic últim al que volem arribar», Ecooo Energía Ciudadana S.Coop.

  • «Les campanyes de comunicació per l’activisme econòmic tracten d’involucrar la gent en una aventura i apel·lar les emocions. No es tracta de fir-li a la gent què ha de pensar sinó ajudar-los a sentir», Enmedio.

  • «Hem de connectar els nostres missatges amb les restes de sentit comú anticapitalista i sostenibilista encara vigents». L’Apòstrof.

  • «Només si som capaces de comunicar seduint en favor de formes no vinculades al consum de recursos, l’empobriment que vindrà podrà acceptar-se com una oportunitat de viure millor amb menys». L’Apòstrof.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *