La IV edició del congrés de comunicació i economia social i solidària ComunESS va aplegar, del 28 al 30 de setembre a Toledo, organitzacions i persones per reflexionar de forma conjunta sobre com construir un paradigma comunicatiu dins del moviment. L’AESCAT i l’Ajuntament de Barcelona van protagonitzar una píndola formativa per compartir com s’està comunicant l’Estratègia de ciutat ESS BCN 2030.
«És possible comunicar què és l’economia social i solidària de Barcelona i l’estratègia ESS BCN 2030?». Sota aquest títol en forma de pregunta, el cap de departament d’Economia Social de Barcelona, Xavier Rubio, va explicar a les persones assistents quina és l’estratègia comunicativa que vol fer acostar l’ESS als barcelonins i barcelonines. Aquest enfocament és també el que s’utilitza en la difusió de l’Estratègia ESS BCN 2030, coliderat entre l’Ajuntament de Barcelona i l’AESCAT.
Rubio va destacar en la seva intervenció que el focus comunicatiu es situa en «explicar pràctiques i projectes concrets que siguin útils per la ciutadania i les empreses». En aquest sentit, s’intenta fugir de terminologia massa complexa i pròpia del moviment, amb la que molts públics no estan familiaritzats.
En aquest sentit, durant els últims mesos s’han desenvolupat campanyes, vídeos, articles web, bàners, podcast i altres materials comunicatius que tenen un objectiu clar: que la ciutadania entengui i recordi que «a Barcelona es pot viure amb i de l’economia social i solidària».
A la plataforma participativa de l’estratègia podeu trobar alguns dels materials esmentats.
La comunicació serà transformadora o no serà!
Més enllà de l’experiència de Barcelona, el ComunESS es va convertir en un àgora de tallers, reflexions i formacions que analitzaven què, des d’on i cap aquí les organitzacions de l’ESS han de construir una comunicació fora de les lògiques capitalistes d’invasió, autoreferencialitat i lluita per l’atenció.
Us deixem algunes de les idees que es van compartir durant els dos dies de congrés:
«Des de l’ESS hem de ser capaces de generar campanyes que no només agradin als nostres clients sinó al públic últim al que volem arribar», Ecooo Energía Ciudadana S.Coop.
«Les campanyes de comunicació per l’activisme econòmic tracten d’involucrar la gent en una aventura i apel·lar les emocions. No es tracta de fir-li a la gent què ha de pensar sinó ajudar-los a sentir», Enmedio.
«Hem de connectar els nostres missatges amb les restes de sentit comú anticapitalista i sostenibilista encara vigents». L’Apòstrof.
«Només si som capaces de comunicar seduint en favor de formes no vinculades al consum de recursos, l’empobriment que vindrà podrà acceptar-se com una oportunitat de viure millor amb menys». L’Apòstrof.